Silberberg Larp
 

MENU
 
 

obozy
 
OPIS ŚWIATA
pełna wersja do pobrania lub czytania online
 

obozy
 
Zapraszamy do czytelni!

naszych tekstów zawiera opowiadania, wspomnienia, anegdotki i inne teksty fabularne, spisywane przez kadrę i uczestników od początku Silberbergu, od 2004 roku. Większosć tekstów to opowiadania ze swiata gry.
 

obozy
 
Nowość!

Nazwiska, które warto znać, czyli postaci znaczące dla świata gry.
 

Partnerzy:
 
Nasi partnerzy:






 

obozy
 
SILBERSPACE

LARP + ASG
Zapraszamy na stronę nowego projektu larpa w klimacie military sci-fi.
 

obozy
 
AUTORZY ZDJĘĆ
Zdjęcia, używane na stronie, robili:
REKOGRAFIA - Bartek Janiczek
Kamila "Raisa" Miśkiewicz
Zbyszek Rabenda
Kasia "Demon" Urbanik
Ola Gierko
Magdalena Baraniak
Autorzy montaży i grafik:

Magdalena "Indiana" Baraniak
Paula "Aver" Wajgelt Barbara "Powój" Węgrzecka
 

Świat Gry - Pieniądze i handel
 
Waluty świata gry
    Do czego służą pieniądze w grze?
To zasadnicze pytanie, ponieważ przyjeżdżający gracze nie potrzebują kupować na miejscu żadnych niezbędnych do przeżycia środków, takich jak nocleg czy wyżywienie, ponadto mogą wypożyczyć, jeśli potrzebują, broń, strój czy akcesoria. Po co zatem fabularne pieniądze?
Otóż, dzięki nim można zakupić szereg fabularnych czynników, które mogą ułatwić grę, a nawet uratować postać z niemałych kłopotów! Są to: wszelkie łapówki, opłaty czy podatki, a także luksusowe dobra, jak wysokiej klasy eliksiry albo unikalne artefakty. Ponadto usługi postaci takich, jak miejscowy przewodnik, tropiciel albo ochroniarz. Wszystko to może się okazać przydatne - a wręcz będziemy się starać, aby było w grze bardzo, ale to bardzo potrzebne.
Być może zabrzmi to banalnie, ale za zdobyte w grze fundusze można kupić nawet spełnienie marzeń postaci - w końcu znamy przypadki bohaterów, którzy będąc wygnańcami bez grosza przy duszy, za zdobyte kantem diamenty... I po licznych perypetiach stawali się władcami liczących się na scenie politycznej krajów.

    Postać, profesja, majątek
To, co wprowadzasz do świata gry, to Twoja postać i jej dobytek. Przywożąc ze sobą starannie wykonane i pasujące stylem akcesoria, m. in. broń, uzbrojenie czy biżuterię, na starcie gry zapewniasz swojej postaci większy majątek. Nie muszą to być kosztowne rzeczy w prawdziwym świecie - liczy się staranność wykonania i klimatyczność przedmiotu. Ale uwaga! Każdy przedmiot, wprowadzony do gry, możesz w grze stracić. Co gorsza, realnie także może się to zdarzyć, istnieje ryzyko, że zostanie uszkodzony czy zgubiony. Nie wprowadzaj do gry rzeczy cennych, na których bardzo Ci zależy!
Otrzymywane na start gry fundusze będą również odpowiadać profesji, pochodzeniu i statusowi Twojej postaci.

    Weksle
Za podręczne zakupy wygodniej jest płacić monetami, ale przy ważniejszych, większych transakcjach powszechnie można używać weksla. Jest to jednak możliwość dostępna wyłącznie dla postaci, które posiadają w grze własny majątek nieruchomy (nawet jeśli znajduje się on daleko od miejsca wydarzeń) albo bankowy depozyt. Osoba wystawiająca weksel powinna jednocześnie móc udokumentować, że jest właścicielem majątku – w tym celu szlachcic powinien posiadać insygnia rodowe (sygnet lub inny klejnot), innym rodzajem poświadczenia może być kontrakt najemniczy lub inny, poświadczający nazwisko dokument.
Nie każdy kontrahent przyjmie w zapłatę weksel – jedynie taki, który w razie niewypłacalności będzie mógł wartość weksla wykupić, więc np. inny szlachcic, kupiec czy urzędnik. Raczej nie zgodzi się na taką transakcję nikt będący poza prawem.
Weksle wystawia się na specjalnym papierze (otrzymywany na starcie gry, jeśli postać posiada do tego warunki) na wartość powyżej 100 bezantów.

    Waluty.
Spotkacie w grze kilka rodzajów monet i będą one miały różną wartość. Może się ona wahać w zależności od miejsca, w którym toczą się wydarzenia, od dokładnego wyglądu monety i innych czynników.

Atla
– jadeitowa (ciemnozielona)
kwadratowa moneta Qa
-100
bezantów
500
akwirów
5000
groszy
Bezant
– złota moneta Ofiru,
uniwersalna na północy

B.Senatorski (senatus) –
wersja tłoczona, wart jest 2 x zwykły
1/100
atli
-5
akwirów
500
groszy
Akwir

srebrna książęca moneta Wergundii,
obowiązująca także w Tryncie
i Terali pod nazwą Bir
1/500
atli
1/5
bezanta
-100
groszy
Miedziak - Grosz, Tugrik
(moneta-koralik z Samnii)
1/5000
atli
1/500
bezanta
1/100
akwira
-
    Ceny
Aby móc, choćby mniej więcej, zorientować się, jaką rzeczywistą wartość w grze mają pieniądze, podajemy przykładowe wartości przedmiotów i usług. Pamiętajcie jednak, że ceny mogą się znacząco różnić, inne kwoty zostaną podane przez sprzedawcę w sklepie w stolicy, inne – przez pogranicznego przemytnika, innej zapłaty zażyczy sobie oficjalny najemnik, a inaczej policzy za towar czy usługę poszukiwany bandyta. Zupełnie inne ceny będą obowiązywać w regionie stabilnym i bezpiecznym od wojny, a inne tam, gdzie panuje bezprawie, a handel sam w sobie jest ryzykiem.

Przykładowe ceny - niestabilny region, sklep typu faktoria:
TOWARCENA
w bezantach
chleb1/50
(ok. 2 akwiry)
miecz zwykły10
amulet ochronny zwykły5-15
odzienie dobrej jakości2-10
eliksir medyczny2-10
biżuteria średniej klasy3-8
tarcza8
koń wojskowy50
miesięczny żołd
najemnika lub żołnierza
35-40
miesięczne wynagrodzenie pachołka12-15
posiłek w gospodzie1/5
nagroda za głowę przestępcy50-100
zlecenie zabójstwa
(czarny rynek)
50-100
miesięczne czesne na uniwersytecie20-25
operacja medyczna10
noc w gospodzie1
1 gram 24-karatowe złoto5
1 gram czystego srebra3
1-karatowy diament500
1 gąska (ok 50 kg) stali500
1 kubik drewna opałoweg5
1 m liny1/50
(2 akwiry)
1 tona zboża10
1g Minerału (atexatli)
(czarny rynek)
15




Popularne waluty
    Atla
Jeszcze do niedawna lud Zapołudnia nie potrzebował ujednoliconego systemu pieniężnego, stosowano głównie wymianę dóbr, choć krążą plotki, że na dalekim południu, w sercu imperium Qa stosowano weksle mające pokrycie w cennym ziarnie kakaowym.
Ten stan rzeczy zmienił się jednak po podboju państw północy. Qa dostrzegli zalety sformalizowanej waluty potrzebnej choćby do handlu z ludami podbitymi. Przyjęcie waluty od któregoś z podbitych narodów, czy od sojuszników nie wchodziło w grę więc Qa stworzyli swój własny środek płatniczy. Jadeitowe płytki zwane “atlami” stały się szybko najsilniejszą monetą znanego świata. Siła nowej waluty wyniknęła z wartości jadeitu, na którym była bita i potęgi samego Imperium.
Po wybuchu II Wojny o Północ waluta straciła dużo na wartości, jednak wciąż jest najdroższym pieniądzem świata i, pomimo stanu wojny z Północą, można ją niemal wszędzie wymienić. Nie zapłacisz atlą za chleb, prędzej kupisz za nią całą piekarnię!


    Bezant
Waluta Ofiru przeżywa kolejny złoty wiek i wyrasta na drugą, zaraz po jadeitowych monetach Qa, najsilniejszą walutę świata, powszechnie stosowaną na całej północy, od dalekiej Samnii po puszcze Aenthil i wybrzeża dawnej Liryzji.
Na sukces ofirskiej waluty wpływa kilka czynników. Bezant senatorski, zwany senatusem, zawsze cieszył popularnością ze względu na czyste złoto, którym jest pokrywany. Długo o jego wartości decydowało przymierze z Imperium Qasyran, dzięki czemu, w obliczu klęski Wergudnii i Styrii, znów stał się potęgą. Na umocnienie bezanta wpłynął także fakt przyjęcia tej waluty przez Aenthil, które z przyczyn politycznych odwróciło się od popularnego w Hehtanorze akwira. Przyjęcie bezanta przez Leśne Elfy wymusiło to samo na ludzie Talsoi, który pozostaje pod kontrolą Aenthil. Wreszcie w stronę monet z wizerunkiem kratistosów zwróciła się Samnia, która ze względu na galopujący wzrost potęgi i światowego znaczenia zaczęła potrzebować rzetelnego środka płatniczego.
W ten sposób ofirską monetę przyjęły trzy największe potęgi północy. Fakt ten sprawił, że bezant wyrósł na najpowszechniejszy środek płatności na świecie. Stracił, co prawda, na wartości wobec powrotu na rynek waluty wergundzkiej, ale nie zachwiało to jego stabilnym miejscem na rynku. Bezant jest monetą kruszcową, bitą z 12-karatowego złota z domieszką miedzi i srebra.


    Akwir
Srebrna moneta wergundzka odlewana jest ze stopu srebra z miedzią, niklem i ołowiem, powlekana srebrem. Światowe znaczenie tej waluty przestało istnieć tak samo jak państwo, które ją emitowało – i wraz z tym państwem odrodziło się na nowo. Wergundia wróciła do bicia własnej monety niezwykle szybko, rozumiejąc znaczenie ekonomiczne tego faktu, a także doceniając symboliczne – wszak akwir książęcy był symbolem zjednoczonej Federacji. Po roku wojny wartość akwira książęcego kilkakrotnie wzrosła.


    Bir
Srebrna moneta tryntyjska, podobnie jak wergundzka, powróciła z niebytu, gdzie funkcjonowała mając wartość groszową. Z powodu względnie dobrego stanu tryntyjskiej gospodarki bir szybko dorównał cenie wergundzkiej waluty, jednak po przyłączeniu Liryzji do Wergundii, wartość akwira przewyższa tryntyjską monetę. Choć główny emitent monety, kupieckie miasto Birka, zniknęło z powierzchni ziemi, bir, upamiętniający zresztą jej nazwę, funkcjonuje jako powszechny środek płatniczy rejonu fiordyjsko-tryntyjskiego.


    Grosz i Tugrik
Tugrik był ciekawą i oryginalną walutą, używaną długo na stepach Samni, gdzie nieraz płaciło się całymi jej sznurami. Zniknięcie szklanych paciorków, którymi jeszcze do niedawna płaciła Samnia wiąże się z przyjęciem przez to państwo znacznie bardziej konkretnej waluty w postaci bezanta. Tugriki można czasem jeszcze spotkać na rynkach północy, jednak jest to zanikająca ciekawostka.
Grosz z kolei jest najtańszą z możliwych płytką ze stopu miedzi i cyny, wart jest niewiele i płaci się nim wszędzie za najtańsze, bieżące produkty.


 

obozy
 
STREFA FORMALNOŚCI

CENY, TERMINY, REZERWACJA
Zapraszamy na naszą stronę organizacyjną
OBOZY-WAKACYJNE.pl
 

obozy
 

Tutaj znajdziesz aktualny
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
na nadchodzący larp.
 

obozy
 

Tu znajdziesz wstępną ankietę do zgłoszenia postaci na larp wakacyjny.
 

facebook
 
Aktualnosci, konkursy, zapowiedzi, liczna społecznosć Silberowiczów - zapraszamy :)
 

kortunal
 
Organizator:

 

Baza WAROWNIA
 
Nasza kwatera larpowa
WAROWNIA

 

Logowanie
 
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
 

Copyright © 2009 Kortunal - Turystyka i Przygoda
Wykorzystanie materiałów zawartych w serwisie bez zgody właściciela zabronione.